Richard Carlson "Don't Sweat the Small Stuff... and It's All Small Stuff"

Olen üldiselt seda meelt, et mis puudutab lihtsa inimese elus ette tulevaid probleeme, siis ilukirjanduses on kõik need juba lahendatud ning seepärast pole põhjust eneseabiraamatuid lugeda. Millegipärast ma vahel väga harva siiski teen seda. Seekord oli asi selles, et ma olin kole väsinud, aga puhkuseni oli veel paar pikka nädalat, ja see väsimus väljendus tavapärasest veel hullemas muretsemises. Iga kord, kui midagi valesti läks või mu plaanidest hälbis, viis see mind jaburalt pikaks ajaks täiesti endast välja. Siis meenuski raamat "Don't Sweat the Small Stuff... and It's All Small Stuff" ja üsna kiitvate arvustuste tõttu otsustasin sellega õnne proovida.

Raamat koosneb sajast soovitusest, mida leheküljel või paaril pikemalt lahti seletatakse. Enamik on minu meelest täiesti ratsionaalsed ettepanekud, mida iga kainemõistuslik inimene isegi teab, aga see ei tähenda, et kõigil neid muidugi alati järgida õnnestuks (tegelikult paljude nõuannete teene oligi üldse tähelepanu juhtida mingitele nõmedatele nähtustele ja käitumismallidele). Üks soovitus oli kuidagi jumalaga seotud ja mõne nõuandega ma ei nõustuks, aga üldiselt pole minu meelest midagi kobiseda. Võib-olla võinuks rohkem olla juttu käitumise muutmisest ja vähem mõtete muutmisest, sest ma usun, et tegude üle on inimestel rohkem kontrolli kui mõtete üle, aga võib-olla autor arvab teisiti.

Kujutan ette, et on ka inimesi, kelle meelest see raamat pehmosust ja amööblust kultiveerib, ja võib-olla kisub siin meelelaad tõesti vahel natuke liiga leplikuks (mis seal salata, paar korda tuli mulgi lugedes "Vahitorn" silme ette). Ma aga probleemi ei näe, sest vaevalt keegi kõigi nende nõuannete järgi käituda tahab või suudab. Küll aga meenus lugedes nii mõnigi tuttav, kellel võiks selle lugemisest hulk tulu tõusta... Aga kuidagi taktitundetu tundub seda kellelegi kinkida. Igatahes jagan teiega mõnda nõuannet, mis mind kõnetas.
  • Kõik on lihtsam ja pingevabam, kui loobud tühiasjades oma õiguse tagaajamisest.
  • Tee head, aga ära kaaguta sellest - ei midagi uut, aga mulle meeldis autori märkus selle kohta, et heateost teistele rääkides lahjendad oma rõõmu, kui jätad selle aga enda teada, on rõõmu, milles püherdada, rohkem. Mõtlesin, et nii vist on tõesti.
  • Suhtu inimestesse antropoloogilise huviga, muutumata seejuures üleolevaks.
  • Pole mõtet hellitada lootust, et kunagi kõik asjad tehtud saavad. Ei saa ja õigupoolest pole enamikku asju nagunii vaja teha. Kuna mul on viimastel aastatel olnud nii palju kohustusi, mis mind justkui takistavad näiteks sõpradega rohkem suhtlemast, siis kulus ära selle peale mõtlemine.
  • Hooplemise asemel kuula teist inimest. Lugesin ja jäin mõtlema, et tõesti, nii tihti näeb elus selliseid vestlusi, kus keegi räägib mingist oma kogemusest, mispeale kasutavad teised võimalust ja asuvad järjepanu seda mingi oma kogemusega üle trumpama. Kuidagi nii nõme ja labane.
  • Ära kultiveeri endas kõrget stressitaluvust, sest mida kõrgem see on, seda rohkem stressi sa endale kaela kutsud.
  • Choose your battles wisely. Mõtle hästi järele, mille pärast on mõtet närvi minna või tõmblema hakata. Neid asju pole palju.
  • Teadvusta oma meeleolusid, nii häid kui ka halbu, ja nende mõju sulle ja su otsustele.
  • Kui sa ei mäleta, kelle kord on prügi välja viia, vii ise prügi välja.
  • Ära otsi inimestes vigu, mida nad sinu meelest parandada võiksid.
  • Ära veena end oma puudujääkides ("don't argue for your limitations"). Näiteks mulle tundub, et ma olen küll olnud suur muretseja oma elus, aga võib-olla ma ei peaks kõigi probleemidega silmitsi seistes endale kinnitama, et ma muretseja olen. Äkki on sellest saanud self-fulfilling prophecy? Äkki ma muretsen harjumusest?
  • Loe raamatuid, mis väljendavad seisukohti, millega sa ei nõustu. Õpi sellest midagi.
  • Lepi sellega, et plaanid muutuvad.
  • Mind your own business.
  • Remember, one hundred years from now, all new people.
Ma ei saanud teada, kuidas vähem muretseda, aga sain vihjeid, kuidas tühiasjade pärast mitte närvi minna ning kuidas teiste inimeste käitumismotiive paremini mõista. Kulub ära seegi.

Postita kommentaar

2 Kommentaarid

  1. See on olemas ka eesti keeles. Pealkirjaks "Ära lase pisiasjadel üle pea kasvada... ja need kõik on pisiasjad", kirjastus Sinisukk 1998, tlk Aare Ignat. On küll hea raamat, eriti arvestades, et ilmumisajal niisuguseid eesti keelde tõlgitud oli suhtvähe.

    VastaKustuta
  2. Huvitav, sest see tähendab ju, et tõlgiti õige ruttu pärast originaali ilmumist. Igatahes täitsa kasulik raamat ka 20+ aastat hiljem.

    VastaKustuta