Michael Hartl "Ruby on Rails Tutorial. Learn Rails by Example"

Ma olen tänavu lugenud kuus raamatut ja see on õudne. Samas ka huvitav, sest esimest korda pärast umbest kümmet aastat on mul peale lugemise muid huvisid. Esiteks tuli õmblemine ja katsu sa tööstusliku õmblusmasinaga vuristada ja samal ajal raamatut lugeda. Teiseks meelitas Janika mind märtsis Tallinnas toimunud Rails Girlsi üritusele. Mina, soome-ugri fill, kes on harjunud tolmu, hülgerasva ja sallitallamisega (viimased kaks näidet on illustratiivse tähendusega), olin järsku innovatsiooni, entusiasmi ja õuntega arvutitega täidetud Garage48 hub'is. Alguses oli natuke hirmus, aga teise päeva lõpuks tundus see põnevam kui viis aastat ülikooli. 

Peaks vist mainima, et nimetatud ürituse eesmärk oli igasuguse programmeerimisoskuseta naisterahvastele kahe päeva jooksul Ruby on Railsi (seda  kasutades on valminud näiteks Twitter) tutvustada. Tõsi, mu kööbakas arvuti hakkas perutama ja ma ei saanudki lõpuks midagi teha, aga teised tegid oma väikeste käekestega päris ehtsa veebirakenduse valmis. See-eest tabas mind agarusepuhang asjaga omal käel edasi tegeledes. Aju ehmatas küll esimese hooga ära, kui teda ühtäkki nii ootamatult teistmoodi kasutada üritasin, aga siis sai aru, et programmeerimiskeel on ka ikkagi keel. See mõjus rahustavalt. Aga ikkagi. Raske on kuskilt otsast peale hakata, kui asjast midagi ei tea. Kunagi arvutilingvistika sissejuhatavat kursust võttes andsin juba peale esimest loengut alla, kuna regulaaravaldised käisid mulle täiesti üle jõu. Mõelda vaid, et ülikooli astudes oli mu teine eelistus informaatika... 

Igatahes jõudsin omadega Michael Hartli rõvepaksu õpiku manu. See koosneb üle 500-st leheküljest, aga kui seda veebist lugeda, siis selle eepilisust muidugi samal kujul ei hooma. Tegelikult on see mul ka väljaprindituna olemas, aga see osutus mõttetuks tindiraiskamiseks, kuna veebiväljaanne muutub pidevalt ja nii jäin ma pabervarianti järgides korduvalt jänni, kuna ei taibanud vaadata, ega netis miski juba muutunud pole. Hartli õpiku peatükke ei saa lugeda suvalises järjekorras. Tuleb aga otsast pihta hakata, aga kui lõpuni jõuad, oled ise valmis teinud midagi Twitteri-laadset ja samas peaksid aru saama, kuidas see Railsi värk umbes töötab. Kui see selge, on lootust, et oskad juba ise midagi oma maitse järgi valmis nokitseda.

11 peatükist olen ma kohe läbinud alles kuus, aga praegu näiteks seadistasin just asju sedasi, et kui uus kasutaja end registreerib, peab ta sisestatud meiliaadress vastama teatavatele parameetritele. Tõesõna, ma ise ka ei usu, et ma sellise asjaga hakkama olen saanud - mõni kuu tagasi kartsin ma veel hirmsat musta command prompti akent, sest see ei paistnud olevat normaalsetele inimestele mõeldud. Nüüd tundub see aga ütlemata kasulik leiutis olevat. Kusjuures ma oleksin ausalt juba palju kaugemale jõudnud, kui ma vahepeal oma Windowsiga arvutit Ubuntuga varustatud raali vastu vahetanud poleks. Kuna ma enne kunagi Linuxit kasutanud polnud, pidin esiteks sellele natukegi pihta saama. Nagu selgus, oli see vaeva väärt, kuna Linuxiga on palju vähem jamasid olnud Railsiga mässamisel (või ma olen vahepeal ise targemaks saanud?).

Kui nüüd üritada enda asemel raamatust rääkida, siis tuleks märkida, et tegemist on tõepoolest täiesti algajale pasliku õpikuga. Arvutit peab oskama sisse lülitada ja netis surfata, aga palju rohkem pole tõesti eeldatud. (Iseasi, kas nii algaja Ruby on Railsist huvitub.) Igas peatükis läbitakse üks tööetapp, aga sedasi, et kõiki samme seletatakse (saad siis aru või mitte) ja lõpuks pead teadmiste kontrollina ka omal käel mõne harjutuse tegema. Kohe algusest peale üritab autor ka õppurile häid harjumusi tekitada - tuleb kirjutada teste, kasutada versioonikontrolli ja oma koodi Githubi pushida, lisaks saab juba kohe alguses Heroku abil oma töö viljad netti üles panna.

Põnev, kas pole! Loodetavasti leian veel sel aastal aega miljon pooleli olevat raamatut lõpuni lugeda. Aga nii äge on üle pika aja midagi täiesti uut õppida.

Postita kommentaar

4 Kommentaarid

  1. Esta, loodan, et Su RoR-kood on sama mahlakas kui Su ülevaade sellest. Lisapunktid viitsimise eest raamatud välja printida (teksti võiks lisada otseviite Hartli netiraamatule). Iseasi muidugi, mis kellegi eesmärk on, aga üks Berliini workshopi coach Joan Wolkerstorfer, kes iseseisvalt õppis RoRi ja aasta jooksul ka endale selles vallas töö leidis, soovitab samuti seda raamatut https://speakerdeck.com/u/joanwolk/p/git-initand-get-in-it-how-i-taught-myself-rails-and-got-a-programming-job-in-under-a-year
    Osalenuna samas workshopis ning kui mitte arvestada sellele järgnenud kahte nädalat, siis pole ridagi kribanud ... ja ometigi viisid jalad eelmine nädal raamatukogus programmeerimisraamatute riiuli juurde - tulemus RoR-i koha pealt 0 - hea vabandus alustada RoRiga homme.
    Nauditavat täristamist õmblusmasina ja RoRi koodiga!

    VastaKustuta
  2. Aitäh täiendusettepaneku eest, suures tuhinas läks selline tähtis asi meelest, lisasin nüüd lingi ka.
    RoR-iga on see häda, et netis on nii palju õppematerjale, et pea võimatu on leida vabandust sellega mitte tegelemiseks :P Aga eelkõige soovitan ma kõigil huvilistel seada sisse soojad suhted mõned Railsi progejaga, kellelt kogu aeg nõu saaks küsida ja kes samas sulle pidevalt meelde tuletaks paar rida koodi jälle kirja panna. Rails Girls oli tore ja kasulik, aga kui igapäevaselt progemisega kokku ei puutu, on pärast raske üksi entusiasmi elus hoida.

    VastaKustuta
  3. Väga põnev on lugeda, kuidas mitteprogrammeerijad on leidnud tee sellesse põnevasse koodimise maailma. See aasta on mitteprogrammeerijate koodima õppimine väga aktuaalne teema. Nii mõnigi minu tuttav õrnema soo esindaja julges minu järjekindlal tagant utsitamisel otsa lahti teha. Sama teema võeti üles isegi ühes EuRuKo 2012 Ruby konverentsi lühikõnes, kus lektor kirjeldas kuidas tema pensionieas isa õppis koodima ja sellises keeles, mida ta ise absoluutselt ei oska. Aasta 2012 on üldse tituleeritud koodimise aastaks http://codeyear.com ning isegi New Yorki linnapea lubas koodimise selgeks õppida http://idealab.talkingpointsmemo.com/2012/01/mayor-bloomberg-will-learn-how-to-write-code-in-2012.php
    Edu sulle sinu teel koodimise maailmas.

    VastaKustuta
  4. :) Aitäh. Siinkohal tahaksin veel mainida, et ma ei tahaks kogemata programmeerijate kutset alaväärtustada, arvates, et piisab mõnest Codecademy ülesandest ja paaripäevasest õpitoast, et kuskil jalaga uks lahti lüüa ja arendajana töökohta nõuda. Aga mingi arusaamine koodist kui sellisest ja selle kirjutamisest tuleb kindlasti kõigile kasuks.

    VastaKustuta