Arthur Asa Berger
Arthur Asa Berger „Making Sense of Media. Key Texts in Media and Cultural Studies“
Berger on San Francisco State University ringhäälingu ja
elektroonilise kommunikatsiooni emeriitprofessor. Umbes 60 raamatu ja
veel enamate artiklite autorina tundub ta olevat üsna
tõsiseltvõetav meedia ja kultuuriteooria spetsialist. Mitte et ma seda
kõike teadnud oleks, kui tühja pilguga raamatukogus ajakirjanduse riiuli
ees seisin ja otsisin seda ühtainsat (võimalikult õhukest) teost, millest piisaks, et end
tegija meediakriitikuna tunda. Tulenevalt sellistest ootustest ei
valmistanud pettumust mitte raamat, vaid ma ise. Raamat oli aga täiesti
oma ülesannete kõrgusel.
Teose eesmärgiks on tutvustada meediatudengile või niisama
võhikhuvilisele olulisi teoseid, millel põhineb igasugune kriitiline
meediakäsitlus. Teiste seas on esindatud näiteks Saussure, Barthes, Propp, Lotman,
Lefebvre ja McLuhan, kokku tervelt 19 autorit. Tegu pole antoloogiaga,
vaid igas peatükis käsitletakse keskmiselt seitsmel leheküljel üht
teost, tuues välja tähtsamaid katkendeid, mida autor siis kommenteerib
meedia vaatenurgast. Viimane tõik on kasulik eelkõige seetõttu, et
amatöörhuvilisel on nii hulga lihtsam mõista, miks meediat käsitlevas
raamatus kirjutatakse Lakoffi ja Johnsoni metafooriteooriast, Bahtini
karnevalist või Aristotelese poeetikast. Peatüki lõpus rakendatakse
käsitletud teooriat praktiliselt, näiteks Tzvetan Todorovi teost
„Introduction to Poetics“ käsitlev peatükk päädib „Hamleti“
analüüsimisega Todorovi seisukohtadest lähtudes.
Kolmandiku teostega olin ma vähem või rohkem kursis, aga Arthur aitas
nende sisu meelde tuletada, ülejäänutest sain nii palju teada, et häda
pärast õnnestub ilmselt bluffida ja usutav näida. Teose kontseptsiooni
arvestades läks lugemine igatahes asja ette.
Postita kommentaar
0 Kommentaarid